Latar Belakang Saya

Foto saya
Shah Alam / Kuala Lumpur, Selangor, Malaysia
Berkhidmat selama 23 tahun di dalam industri perbankanan dan kewangan dan kini mempunyai syarikatnya sendiri di dalam bidang perniagaan pembelajaran. Beliau juga adalah bekas penuntut di Maktab Tentera Di Raja, Sg. Besi Mempunyai cita-cita melahirkan usahawan muda yang mampu bersaing diperingkat global. Mempunyai kelulusan dari Charted Institute of Marketing (UK) dan pernah menghadiri program EMBA didalam International Marketing di Berne University of Applied Science , Switzerland. Beliau juga telah menghasilkan rantaian nilai (value chain) REDAR untuk digunakan dalam perniagaan, motivasi dan pembangunan modal insan. Anda juga boleh menghubunginya di alamat emelnya di zulkarnianmazlan@ymail.com untuk bertukar-tukar fikiran dan pendapat dan memberi pandangan bernas dalam bidang ini. Selain dari perniagaan pendidikan, syarikat beliau juga memberi khidmat nasihat koporat, membantu menubuhkan syarikat, koperasi, yayasan dan perundingan Harta Intelek. Beliau boleh dihubungi melalui telefon sel beliau bernombor 0146430813 (Kuala Lumpur) dan 0138905131 (Kota Kinabalu, Sabah) Anda juga dijemput menjadi rakan facebook dan kumpulan Mandarin Star Group beliau serta JOMBAQDAS

Selasa, 23 April 2013

Bab 1 - Usahawan Pintar - Anda Ingin Jadi Usahawan Pintar (Bahagian 1)


Pernahkah kita fikirkan yang kita mempunyai minat, dorongan, potensi, ciri, dan segala keperluan lain untuk menjadi seorang usahawan ?  Terutama sekali usahawan yang pintar dalam zaman teknologi maklumat dan globalisasi ini. Untuk mencapai matlamat itu , kita kena ada satu sistem dan proses untuk perniagaan kita itu. Jika tidak perniagaan kita itu akan melalui satu proses yang kelam dan akhirnya kecundangan setelah kita melaburkan masa dan wang ringgit yang banyak ke dalam perniagaan itu.

Sebenarnya kita semua boleh menjadi usahawan.  Kita juga boleh menjadi usahawan yang pintar dan berjaya. Namun tidak ramai usahawan yang dapat mengekalkan keusahawanannya dalam sesuatu industri.  Melainkan usahawan tersebut mula melakukan renungan ke dalam dirinya sendiri, lalu bertanya:

1.  Kenapa kita berniaga?
2.  Apakah perbezaan dan persamaan usahawan dan peniaga,
3.  Apakah ciri ciri kejayaan sebagai usahawan.
4.  Perlukah dorongan dalaman dan dorongan luaran,
5.  Pentingkah etika dalam memastikan kesinambungan usahaniaga.

Oleh kerana itu , buku ini ditulis, dengan tujuan di antara lain ialah untuk menimbulkan minat dan juga menjadi ”blueprint” kepada kita yang ingin menjadi seorang usahawan yang pintar.  Serta merealisasikan matlamat kerajaan untuk memastikan pertambahan jumlah dan peningkatan bilangan usahawan pintar di pasaran Malaysia dengan tujuan supaya mereka juga satu hari nanti akan menjadi usahawan yang berjaya diperingkat negara dan juga antarabangsa.

Jom kita kupaskan kesemua isu-isu tersebut, satu per satu.

1.   KENAPA KITA BERNIAGA?
Tiga faktor  yang boleh membantu kita untuk membuat keputusan untuk memulakan perniagaan, dan seterusnya menjadi usahawan pintar.  Ya, usahawan yang pintar dan berjaya.

Pertama: Berniaga adalah kerjaya yang mulia. Dengan berniaga, kita memajukan diri kita sendiri, memperkukuhkan ekonomi keluarga kita sendiri, membuka peluang pekerjaan kepada orang lain, dan membayar sebahagian wang peruntukan kepada lain-lain peniaga sehubungan perkara asas perniagaan seperti sewa atau beli kedai dan pejabat, membeli perkakas, peralatan, alat tulis, dan perabot, serta khidmat pakar contohnya penubuhan syarikat, perakaunan, dan audit.  Disamping itu kita menawarkan produk dan perkhidmatan, serta kemudahan dan keselesaan kepada para pengguna dan pelanggan yang ingin memanfaat dari kewujudan perniagaan kita.

Kedua: Berniaga mempunyai kelas tersendiri, di mana kita yang menceburkan diri dalam bidang perniagaan, akan meraih keuntungan, memiliki keselesaan dari segi material, kemerdekaan dari nikmat waktu yang anjal atau fleksibel, dan kita menjadi majikan kepada diri kita sendiri.  Dengan disiplin yang mantap , jatidiri yang kuat , sistem serta proses perniagaan yang dirancang dengan rapi, ianya akan menjadi sumber kejayaan perniagaan kita.

Ketiga: Dari perspektif agama pula, kerjaya berniaga turut diceburi oleh junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.  Pilihan baginda iaitu perniagaan, ialah suatu kerja yang baik, maka tentulah baik juga kepada ummatnya yang mengikuti jejak langkah baginda untuk turut sama berniaga.

 Tiga faktor di atas sudah cukup dan memadai untuk mendorong diri kita supaya mencebur diri, dalam bidang perniagaan.  Seterusnya, menjadi usahawan.  Ya, usahawan pintar dan  usahawan yang berjaya.

In Shaa Allah doakan supaya kesihatan saya sihat dan Allah swt panjangkan umur saya untuk terus membuat posting sedutan buku saya ini sehingga tamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan