Latar Belakang Saya

Foto saya
Shah Alam / Kuala Lumpur, Selangor, Malaysia
Berkhidmat selama 23 tahun di dalam industri perbankanan dan kewangan dan kini mempunyai syarikatnya sendiri di dalam bidang perniagaan pembelajaran. Beliau juga adalah bekas penuntut di Maktab Tentera Di Raja, Sg. Besi Mempunyai cita-cita melahirkan usahawan muda yang mampu bersaing diperingkat global. Mempunyai kelulusan dari Charted Institute of Marketing (UK) dan pernah menghadiri program EMBA didalam International Marketing di Berne University of Applied Science , Switzerland. Beliau juga telah menghasilkan rantaian nilai (value chain) REDAR untuk digunakan dalam perniagaan, motivasi dan pembangunan modal insan. Anda juga boleh menghubunginya di alamat emelnya di zulkarnianmazlan@ymail.com untuk bertukar-tukar fikiran dan pendapat dan memberi pandangan bernas dalam bidang ini. Selain dari perniagaan pendidikan, syarikat beliau juga memberi khidmat nasihat koporat, membantu menubuhkan syarikat, koperasi, yayasan dan perundingan Harta Intelek. Beliau boleh dihubungi melalui telefon sel beliau bernombor 0146430813 (Kuala Lumpur) dan 0138905131 (Kota Kinabalu, Sabah) Anda juga dijemput menjadi rakan facebook dan kumpulan Mandarin Star Group beliau serta JOMBAQDAS

Rabu, 14 Oktober 2009

Pengurusan Kewangan II

Sebagaimana yang kita perbincangankan didalam topik pengurusan kewangan disiri yang lalu, pengurusan kewangan adalah satu aspek yang terpenting didalam sesuatu perniagaan yang akan kita ceburi itu kerana jika kita bijak mengurus kewangan kita dlam perniagaan tersebut, gambaran mengenai perjalanan perniagaan itu akan menjadi lebih jelas dan menyeluruh. Dengan itu juga, litar hayat (life cycle) perniagaan itu boleh dipantau. Gambaran menyeluruh kewangan membolehkan anda dan melaksanakan pengurusan yang lebih sistematik dan berkesan.


Peniaga yang tidak mempunyai gambaran menyeluruh kedudukan kewangan syarikat dan perniagaannya atau tidak mengindahkan aspek kewangannya atau menyerahkan perkara ini kepada orang lain untuk mengurus kewangan, perbelanjaan, memastikan untung rugi kewangan syarikat akan berkemungkinan menghadapi kesan buruk dari perbuatannya itu.

Jika kita perhatikan usahawan dan peniaga yang berjaya, pengurusan kewangannya adalah dalam kawalannya sendiri. Mereka yang berjaya dalam perniagaan adalah mereka yang memahami kedudukan kewangan mereka sendiri dan mereka mengikut panduan-panduan pengurusan kewangan dengan teliti, cermat dan menjejaki setiap transaksi kewangan yang berlaku didalam pengurusan kewangan syarikat atau perniagaan mereka. Dengan melakukan itu, perniagaan mereka dapat bertahan dan seterusnya di warisi oleh anak dan cucu mereka.

Dua perkara pokok dalam pengurusan kewangan yang perlu dipertimbangkan dan sering menjadi punca masalah dalam pengurusan perniagaan adalah :

1. Pengurusan tunai

2. Pengurusan kredit

Kedua perkara di atas saling mempunyai kaitan dan hubungan yang rapat didalam pengurusan kewangan syarikat atau perniagaan. Sebagaimana yang telah kita nyatakan didalam perbincangan yang lalu, semasa memulakan perniagaan kita modal dan kedudukan kewangan kita selalunya didalam keadaan yang memuaskan. Jadi pengurusan kewangan kita yang menentukan samada kita berjaya atau gagal didalam perniagaan yang kita ceburi itu.

Semasa permulaan itu juga kita kena agih-agihkan keseluruhan modal kita itu kepada perbelanjaan perniagaan, perbelanjaan persendirian dan juga simpanan (reserve). Jika perkara ini tidak dirancang dan tidak dibuat, kesesakan dan semput akan berlaku dan kewangan syarikat akan jadi beku. Operasi pemasaran dan dan jualan akan tergendala. Kita tidak dapat membayar balik pinjaman (kedai dan kenderaan). Aliran tunai akan susut. Simpanan mula digunakan dan ianya akan susut. Pinjaman baru pula diperlukan untuk menyambung hayat perniagaan itu.

Oleh itu kita kena beringat agar pelaburan yang kita keluar itu adalah untuk mengembangkan aktiviti perniagaan dan pelaburan itu juga kena mendatangkan hasil supaya hayat perniagaan kita itu berlanjutan dan perniagaan itu pula boleh membesar dan maju. Kita juga kena beringat, wang tunai yang diperolehi dari jualan adalah pendapatan kasar dan masih belum keuntungan. Perlu juga diingat bahawa keuntungan bersih adalah jumlah pendapatan ditolak dengan semua kos perniagaan.

Walaubagaimanapun, terdapat kecenderungan kepada peniaga untuk menggunakan pendapatan mereka untuk menyara dan membayar kos kehidupan harian meraka. Jika perkara ini berlaku, ianya akan membantutkan perkembangan perniagaan dan ianya juga adalah punca runtuhnya sesuatu perniagaan itu.

Disesi yang akan datang kita akan berkongsi pengetahuan dan berbincang mengenai tujuan-tujuan pengurusan kewangan

Salam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan