Latar Belakang Saya

Foto saya
Shah Alam / Kuala Lumpur, Selangor, Malaysia
Berkhidmat selama 23 tahun di dalam industri perbankanan dan kewangan dan kini mempunyai syarikatnya sendiri di dalam bidang perniagaan pembelajaran. Beliau juga adalah bekas penuntut di Maktab Tentera Di Raja, Sg. Besi Mempunyai cita-cita melahirkan usahawan muda yang mampu bersaing diperingkat global. Mempunyai kelulusan dari Charted Institute of Marketing (UK) dan pernah menghadiri program EMBA didalam International Marketing di Berne University of Applied Science , Switzerland. Beliau juga telah menghasilkan rantaian nilai (value chain) REDAR untuk digunakan dalam perniagaan, motivasi dan pembangunan modal insan. Anda juga boleh menghubunginya di alamat emelnya di zulkarnianmazlan@ymail.com untuk bertukar-tukar fikiran dan pendapat dan memberi pandangan bernas dalam bidang ini. Selain dari perniagaan pendidikan, syarikat beliau juga memberi khidmat nasihat koporat, membantu menubuhkan syarikat, koperasi, yayasan dan perundingan Harta Intelek. Beliau boleh dihubungi melalui telefon sel beliau bernombor 0146430813 (Kuala Lumpur) dan 0138905131 (Kota Kinabalu, Sabah) Anda juga dijemput menjadi rakan facebook dan kumpulan Mandarin Star Group beliau serta JOMBAQDAS

Selasa, 22 September 2009

Program Motivasi Perniagaan (PMP) - Pengenalan dan Pengisian

Program Motivasi Perniagaan telah dirancang dan direka dengan tujuan memberi kemahiran "softskill" terlebih dahulu sebelum bakal peniaga atau pengusaha memulakan perniagaan mereka. Ini adalah untuk menyiapkan mereka dengan prasarana perniagaan dan memotivasi mereka supaya mereka ini lebih bersedia untuk masuk ke dalam dunia perniagaan. Setelah mereka ini diberikan kemahiran "softskill", mereka kemudiannya akan di berikan pendedahan kepada kemahiran "hardskill". PMP dibahagikan kepada 3 modul seperti dibawah ini:-


Modul I - Kenali Diri dan Asas Perniagaan (KDAP)

Modul II - Asas Kefahaman Perakaunan Perniagaan (AKPP)

Modul III - Asas Pemasaran dan Penjenamaan (APDP)

Modul-modul diatas boleh disiapkan mengikut sasaran dan tahap pendidikan peserta-peserta yang akan menghadiri kursus itu. Pihak kami, akan terlebih dahulu berbincang dengan pihak penganjur mengenai tahap pendidikan peserta yang akan menghadiri program tersebut. Jika tahap mereka berkelulusan Diploma atau Ijazah, kami akan menyediakan bahan kursus yang bersesuaian dengan kefahaman mereka dan perniagaan yang akan diceburi dan jika tahap pendidikan mereka ini terlalu rendah, kami akan menyediakan bahan kursus ini cuma ditahap kemahiran hidup.Perkara ini sangat penting kerana pihak kami tidak mahu program yang kami sediakan itu tersalah sasaran. Jika ada peserta yang akan menghadiri program itu tidak boleh membaca dan menulis, kami mencadangkan supaya pihak penganjur memberi maklumat mengenai mereka kepada kami supaya kami lebih bersedia merancang cara pembelajaran yang sesuai untuk mereka ini. Ini adalah sebelum pihak kami menyediakan program yang akan kami selenggarakan. Keperluan Analisa Latihan (Training Need Analysis) adalah sangat penting sebelum kita menyediakan progam latihan yang akan dikendalikan jika tidak, penyampaian kursus itu tidak akan berkesan dan peserta juga tidak dapat memahami apa yang akan kami kongsikan dengan mereka.

Dalam Modul I, kami akan mendedahkan para peserta dengan topik mengenali diri mereka melalui analisa SWOT, tarikh lahir dan bulan mereka dilahirkan. Perkara ini penting untuk mereka bergerak kehadapan. Jika mereka tidak kenal pada diri mereka sendiri, mereka tidak dapat juga mengenali kekuatan dan kelemahan yang ada pada mereka. Mereka juga akan diberi motivasi diri untuk cekal menghadapi permulaan perniagaan yang pada normanya tidaklah sebegitu senang. Status berniagaan itu bukanlah satu mainan dan bukan juga status orang yang berjaya. kejayaan selalunya dikecapi di tahun keempat atau kelima setelah mereka memulakan perniagaan mereka dan banyak perkara-perkara yang perlu mereka hadapi dan perbaiki. Perniagaan adalah seperti seorang bayi yang baru lahir. Baik didikan dan pembentukannya baiklah dia dan masa hadapannya. Didalam modul ini juga mereka akan diajar untuk membuat rancangan perniagaan (RP) untuk perniagaan yang akan diceburi mereka. Diakhir program ini, peserta diwajipkan untuk membuat persembahan berkumpulan mengenai RP itu. Setiap orang diwajipkan untuk bercakap dan memberi presentasi mereka. Ini adalah satu keperluan latihan yang mereka kena lalui. Peniaga yang boleh bertutur dengan baik dan boleh membuat presentasi pemasaran produk dan perkhidmatan adalah peniaga yang akan berjaya didalam kareer perniagaan mereka.

Modul II, merupakan modul yang mendedahkan peserta pada kefahaman asas perakaunan dan penggunaannya didalam perniagaan. Menjaga dan memantau aliran tunai dan kewangan perniagaan amat penting. Disni mereka juga akan diajar cara menyimpan kira-kira secara buku 555 (buku 3 5). Peserta juga akan diajar membuat aliran tunai.

Modul III, merupakan modul pemasaran dan penjenamaan. Didalam modul ini peserta akan mendalami bagaimana asas pemasaran dapat membantu perniagaan mereka berjaya. Topik-topik ini adalah dari pemyimpanan data iaitu pemyimpanan buku lombong hinggalah ke pengiklanan kos rendah dan cara iklan-iklan ini sampai kepengguna.

Untuk seseuatu perniagaan itu berjaya dan dikenal pengguna, penjenamaan juga sangat penting. Nama dan perkhidmatan yang baik penting untuk menarik perhatian pelanggan.

Kami berharap badan-badan yang ingin mendedahkan peserta pada program ini , silalah hubungi kami. Kami bersedia memberi keterangan lanjut mengenai program ini dengan secepat mungkin. Begitu juga jika ada adik-adik yang ingin perkhidmatan kami ini, hubungi kami.

Sasaran kami untuk program ini adalah untuk mereka yang ingin memasuki dunia perniagaan dan keusahawanan. Mereka yang telah mula berniaga dan ingin merancang semula perniagaan mereka juga amat kami alu-alukan. Kami juga akan memberi khidmat kami pada kumpulan-kumpulan kecil yang mahu berjaya didalam perniagaan mereka.

Insyaallah

2 ulasan:

  1. I consider the biggest advantage of this program is that you are getting personalised learning.
    Here the training is tailor made with the diagnostic evaluation of the learner in the begining.
    Always the challenge had been to cater to a hetrogeneous mix of learners in such training program.
    This is highly appreciated of such thoughts of providing personalised learning.

    BalasPadam
  2. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    BalasPadam